Nieuwsbrief December 2024
Lees meer over onze activiteiten
Van de voorzitter
In eerdere nieuwsbrieven schreven wij dat wij u 2 à 3 keer per jaar willen informeren over het wel en wee van de stichting EABT. Hierbij gaat het om beleid, ontwikkelingen en voortgang van de stichting.
In deze nieuwsbrief krijgt u die relevante en actuele informatie, maar we willen u ook iets vertellen over de viering van 20 jaar EABT.
Op 8 november jl. mochten we veertig betrokkenen verwelkomen op de Workshop die wij in het kader van genoemde viering organiseerden. Zij kwamen van heinde en verre uit Engeland, België, Duitsland en natuurlijk uit Nederland. Er was een uitdagend programma samengesteld. Dit riep veel enthousiasme en betrokkenheid op bij de deelnemers. Vooral ten aanzien van de aanwezige bezoekvrijwilligers en ervaringsdeskundige. In deze nieuwsbrief leest u het verslag van deze dag.
Ik mocht als nieuwe voorzitter die dag leiden en heb dat als zeer inspirerend ervaren. Dit geldt overigens niet alleen voor de betreffende viering, maar ook voor de samenwerking met alle vrijwilligers die hun bijdrage leveren aan de stichting. Het is dankbaar zo’n club mensen te mogen vertegenwoordigen.
We zijn inmiddels het 21e jaar ingegaan met dezelfde drive als de voorgaande jaren. Wij doen dat omdat het werk de moeite waard is. Mensen weer op weg helpen een toekomstige weg te vinden, te laten nadenken over en te laten werken aan die toekomst. Dat is de gemeenschappelijke deler waar (de vrijwillige) betrokkenen zich voor inzetten. Ook het komende jaar.
Met dit statement in gedachten wensen wij u fijne Kerstdagen, een spetterende jaarwisseling en alle goeds voor het komende jaar.
Geert Woldman, voorzitter St. ‘Educatie achter buitenlandse tralies’.
Personele samenstelling: bestuur en medewerkers
Graag willen we u informeren wie er sinds december 2024 in het bestuur zitting hebben en als medewerker actief zijn. We hebben 2 nieuwe studiecoördinatoren mogen verwelkomen.
Het bestuur wordt gevormd door Geert Woldman (voorzitter), Wim van der Spek (plvv. Voorzitter, Laura Punt (secretaris), John Martens (penningmeester), Wim Janssen (lid – beleidsontwikkeling) en Bregje Veltman (lid – public relations/sociale media).
Als vrijwilliger-medewerker zijn nu actief de studiecoördinatoren: Henk van der Leest (aanmeldingen), Laura Punt (taalcursussen), Carlijn van Baak (achternaamletters A t/m D), Steve van de Weijer (naamletters E t/m H), Frans Lemmers (naamletters I t/m T) en Martine Stegink (naamletters U t/m/ Z).
René Bühn verzorgt onder meer de verzending van verjaardags- en Kerstkaarten;
Frans Lemmers is als directeur werkzaam.
Op het moment van samenstellen van deze nieuwsbrief zijn gesprekken gaande over de aanstelling van nog 2 studiecoördinatoren die dan de naamletter I t/m T van Frans overnemen.
Kerstkaart naar onze studenten
In de 2e week van december hebben we aan alle gedetineerde studenten van Eabt (ongeacht of zij in het buitenland of Nederland gedetineerd zijn dan wel op vrije voeten verder studeren) een Kerstkaart gestuurd. Tijdens deze dagen in een gevangenis moeten zitten is extra moeilijk. Ver van huis, ver van familie en vrienden, in een kille cel met een veelal ‘karige hap op tafel’. Met deze kaart willen we hen laten weten aan ze te denken.
20-jarig bestaan van educatie achter buitenlandse tralies
Op 8 november j.l. vierden we het 20-jarig bestaan van Eabt met workshop “Van GOED naar BETER”. Voor deelname aan deze workshop waren alle partnerorganisaties waarmee we samen werken uitgenodigd. Al vele jaren horen we vooral dat we het goed doen maar ook af en toe dat er knelpunten zijn, waar het beter zou moeten kunnen gaan. Tijdens de workshop wilden we suggesties, aanbevelingen ophalen op welke thema’s het beter zou moeten en hoe dat bereikt zou kunnen worden.
Onze penningmeester, John Martens, schreef over het verloop van de workshop:
Vanaf 12 uur zijn de uitgenodigde gasten ontvangen met een kleine attentie in de vorm van een ‘Roermondje’ in het kader van verder doorgeven van informatie omtrent onze stichting en haar streven.
Vervolgens is na een korte inleiding door de dagvoorzitter een voorstelrondje gedaan van onze panelleden. Dit waren achtereenvolgens een ervaringsdeskundige, een bezoekvrijwilligster uit het Verenigd Koninkrijk, landencoördinators van Bureau Buitenland, een casemanager van de afdeling Consulair Maatschappelijke zaken van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Tevens waren aanwezig de programmamanager van NHA, de contactpersoon bij Exodus en een docent in een PI in Nederland. Zij allen mochten uitleggen wie ze waren, wat ze deden, hoe de samenwerking met onze stichting was en wat hun toekomstdroom was.
Na een korte pauze werd vervolgd met een korte inleiding door Frans Lemmers namens onze stichting. Hierin werd kort de werking van onze stichting toegelicht en hoe onze doelgroep zich kan aanmelden voor een te volgen cursus. Ons cursusaanbod varieert van talencursussen tot beroep-georiënteerde studies. Ook werd uitgelegd hoe de begeleiding is en hoe tussen de diverse organisaties wordt samengewerkt.
Tevens kwam aan de orde om hoeveel personen het gaat binnen bijvoorbeeld Europa en de verdeling over de diverse landen. Na deze inleiding kwam een mooie discussie op gang, waar alle aanwezigen met veel energie aan deelnamen. Deze discussie, waarvoor volgens sommigen iets te weinig tijd beschikbaar was, werd geleid door een enthousiaste dagvoorzitter.
Meerdere gezichtspunten en diverse nieuwe inzichten werden gedeeld. Positieve ervaringen, maar ook diverse uitdagingen kwamen aan de orde.
Na deze discussie werd nog een onderzoek/research naar educatie in detentie toegelicht door NSCR, welke op een mooie humorvolle wijze werd doorgevoerd. Hierna is de dag besloten met een informele borrel, waar alle deelnemers aan konden deelnemen.
Kortom, een indrukwekkende en bijzondere dag, die veel informatie opleverde die onze stichting kan gebruiken ons streven van ‘goed naar beter’ verder inhoud te geven.
Evaluatie workshop en maatregelen ter verbetering
Het bestuur en medewerkers van Eabt hebben begin december uitgebreid gesproken over de vele inzichten die de workshop “Van GOED naar BETER” op 8 november heeft opgeleverd. Niet op alle punten kunnen al acties ter verbetering worden ondernomen. Daar ontbreekt het de menskracht en tijd van onze vrijwilligers aan.
Op de volgende grote thema’s zijn afspraken gemaakt waar komende maanden/jaar op ingezet gaat worden:
A. Internationale bekendheid en samenwerking
Eabt is, ondanks Europese regels en inspanningen, nog altijd de enige organisatie die afstandsonderwijs verzorgt voor in het buitenland gedetineerde landgenoten. Blijvend moet worden ingezet op verspreiden van informatie en op promotie bij Europese organisaties zoals Europris, CEP, EPEA, EAEA, Europees Parlement en Europese Commissie. De FORINER-flyer “Good practices and recommendations” zal aan de vertegenwoordigers van deze organisaties worden toegestuurd om navolging en om steun bij het opzetten van een Europees samenwerkingsverband worden gevraagd.
Daarnaast zal intensivering van de pogingen tot samenwerking met directies/docenten in buitenlandse gevangenissen plaatsvinden. Prioriteit hierbij hebben Duitsland, Engeland, Frankrijk en Turkije.
B. Bereik en aanmelding
Het voorlichtingsmateriaal voor zowel gedetineerden als intermediairs zal periodiek up-to-date worden gehouden. Er zal gewerkt worden aan de verspreiding van een Engelstalige voorlichtingsflyer voor niet-Nederlandstalige in het buitenland gedetineerde landgenoten.
C. Onderwijsvraag en -aanbod
Met name de cursus Nederlands voor anderstaligen blijkt te moeilijk voor gedetineerden zonder enige kennis van de Nederlandse taal. In plaats van Basiscursus 1 die Eabt tot nu toe inzet gaan we de cursus Dutch for Foreigners van NHA (eveneens Delftse methode) met Engelstalige handleiding en studie-/huiswerkopdrachten gebruiken. Ook bij deze cursus is evenwel (volgens de NHA-studiegids) : some knowledge of the Dutch language desired. Om die reden gaat Eabt komende maanden een opstart-module “Dutch for non-native speakers” vanuit het Engels ontwikkelen waarna de studenten als vervolg de NHA-cursus “Dutch for foreigners” kunnen gaan volgen.
D. Begeleiding
De studiecoördinatoren blijven motiverende boodschappen verwerken in hun correspondentie met de studenten. Consulair medewerkers en bezoekvrijwilligers wordt gevraagd om periodiek tijdens gesprekken met gedetineerden aandacht te besteden aan het volgen van studies.
E. Optimalisering van de interne registratie
Uit dossieronderzoek is gebleken dat er verbeteringen gewenst zijn in de interne registratie door de studiecoördinatoren van alle ondernomen acties zoals verzendingen van cursusmateriaal, hun correspondentie met studenten, adreswijzigingen, etc. Hierover zijn verbeterafspraken gemaakt. Periodiek zal hierop research plaatsvinden.
Deze gaan er ook toe leiden dat consequent(er) rappelbrieven verstuurd worden als geen huiswerk wordt ingeleverd. Verwacht wordt dat het slagingspercentage van toegekende cursussen daarmee vergroot zal worden.
Gluren bij de (zuider) buren!
Een bezoekje aan gevangenisdorp Haren (Brussel)
Op uitnodiging van Klasbak, de Belgische EPEA branch, was Frans Lemmers met EPEA-NL bestuurslid Annet Bakker op bezoek bij de nieuwste Belgische gevangenis te Haren (Brussel). We hebben verschillende presentaties gekregen over de gevangenis zelf, maar ook over Klasbak en een lopend onderzoek naar vrouwen in detentie (Noorwegen en België). Frans vertelde er over de werking van Educatie achter buitenlandse tralies. Het gezelschap bestond verder uit een paar onderwijscoördinatoren en docenten in Belgische gevangenissen, enkele bestuursleden van Klasbak en onderzoekers van de VU Brussel en Bergen (Noorwegen).
Het dorp
Dit complex is in 2022 geopend en wordt ook wel ‘het gevangenisdorp Haren’ genoemd.
Het heeft een capaciteit van ong. 1200 gedetineerden, maar men heeft tóch gemikt op kleinschaligheid. Klinkt tegenstrijdig, maar daarom is dit meer een dorp van verschillende gebouwen, dan 1 groot gebouw; je loopt er buitenlangs naar andere delen van de inrichting. De regimes zijn verdeeld over diverse gebouwen en binnen de gebouwen zijn kleinere afdelingen dan men in België normaliter gewend is (30 tot 45 ipv 100 tot 170). Een meer persoonlijke benadering wordt beoogd, door ook verschil in bewaking aan te brengen. Er wordt verschil gemaakt tussen beveiligingsassistent en bewaarders met ook een bejegeningsrol. Zo’n beetje alle regimes worden in Haren gehuisvest, zelfs kinderen kunnen tot hun 3e jaar bij de moeders verblijven.
Onderwijs
Allereerst iets over de verschillen van aanvliegen tussen NL en BE:
In België wordt het onderwijs in detentie verzorgd door VOCVO, een overheidsinstelling o.a. gericht op ondersteuning aan laaggeletterden en op het vergoten van de zelfredzaamheid van gedetineerden. Er wordt gewerkt vanuit de ‘Vlaamse richtlijnen voor gevangenisonderwijs’, een document dat het beleid, aanbod en kwaliteitsbewaking beschrijft.
Vocvo heeft voor elke gevangenis 1 studiecoördinator aangesteld die het onderwijs in de PI organiseert. Denk aan het opstellen van een jaarplan, begeleiding van de docenten, opstellen van roosters en evaluatiemomenten, voortgang en kwaliteit monitoren, behoefte peiling bij docenten én gedetineerden. Ook voeren zij intakegesprekken en houden zo een vinger aan de pols. De docenten zelf worden geworven bij de 2 landelijke (Vlaamse) organisaties voor volwassenenonderwijs: Ligo (basiseducatie) en CVO (Volwassenenonderwijs incl. vakopleidingen). Dit is dus het importmodel, de docenten blijven in dienst van hun eigen organisatie.
Onderwijsaanbod
Onderwijs kan wekelijks 3 tot 5 dagdelen per week gevolgd worden. Dit is nogal een groot contrast met de mogelijkheden in Nederlandse gevangenissen waar gedetineerden 2 uur per week begeleiding van een docent kunnen krijgen.
Het fijne van het importmodel is dat het aanbod is aangesloten op de gangbare regels en eisen aan het reguliere aanbod, en dat dit mee verandert met de bewegingen in het onderwijswerkveld buiten de muren. Het huidige aanbod is nog beperkt (tekort aan personeel) en overlapt grotendeels ons Nederlandse aanbod. Wel is naast Vlaams en Engels, natuurlijk ook Frans een taal die standaard aangeboden wordt. Koken en elektrotechniek staan vast op het programma. ‘Taalvaardigheid coaching’ bij beroepsopleidingen en ‘basis communicatie en conflicthantering’ wordt ook door hen aangeboden.
Alle certificaten die behaald worden bijgeschreven op de persoonlijke ‘sociale kaart’ een landelijk systeem los van elke connectie met de gevangenis.
Het was een zinvol bezoek en leerzaam om in de gevangenis-onderwijs-keuken van een ander land te kunnen kijken.
Wilt u reageren of hebt u iets te vragen?
Neem dan contact met ons op: info@eabt.nl of franslemmers@eabt.nl
Frans Lemmers, vrijwilliger-directeur